'Angkara Tuduh Jenazah Berzina, Tangan Pemandi Jenazah Ini Melekat Pada Tubuh Mayat'



Gambar Sekadar HIasan


Pada zaman Imam Malik, terdapat seorng wanita yang buruk aakhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki (pel*cur).
Tiba pada hari kematiannya, ketika mayatnya dimandikan oleh seorang wanita yang kerjanya memandikan mayat, tiba-tiba tangan si pemandi mayat tersebut melekat pada batang tubuh jenazah wanita itu. Semua penduduk dan ulama gempar akan hal itu, mana tidaknya, tangan si pemandi mayat tersebut melekat sehinggah semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita tersebut.

Terdapat berbagai cadangan dan pandangan untuk menyelasaikan masalah itu, akhirnya ada 2 pandangan yang dirasakan sesuai tetapi berat untuk dijalankan. Pertama, merek mencadadngkan memotong tangan wanita pemandi mayat tersebut dan yang kedua pula, tanam/kebumikan kedua-duanya iaitu pamandi mayat dan jenazah itu sekali gus. Oleh kerana kedua-dua cadangan tersebut mesih lagi kurang sesuai, salah seorang dari mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada imam Malik. Imam Malik bukan calang-calang orang yang memberi fatwa.

Amalan Imam Malik sampai dan mellihat appa yang berlaku, Imam Malik bertanya kepada wanita pemandi mayat tersebut: "Apakah kamu lakukan atau berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya"? Perempuan mamandikan mayat tersebut bersungguh-sungguh menjawab dirinya tidak berbuat apa-apa atau tidak berkata apa-apa semasa memandikan si mati.

Selepas diasak dengan pelbagai pertanyaan dan takut tangannya akan dipotong atau ditanam sekali dengan mayat, akhirnya wanita pemandi si mayat tersebt berkata dia  ada berkata: "Berapa kali tubuh ini telah melkukan zina saambil menmpar-nampar dan memukul-mukul beberapa kli pada batang tubuh si mati".

Imam Malik berkata: "Kamu telah menjatuhkan Qazaf (Tuduhan zina) pada wanita tersebut sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Dalam situasi begini, di mana kamu nak cari saksi? Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana membuat tuduhan zina tanpa mendatangkan 4 saksi." Semasa wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman, bila tiba masa hukuman sebatan yang ke 80, maka dengan kuasa Allah SWT, terlepaslah tangannya dari mayat tersebut.

HIKMAH & PELAJARAN:

Jaga lidah jangan sebarkan fitnah, jangan bersangka buruk dengan kuasa Allah Taala. Kalau kita tahu dia itu seorang pel*cur sekalipun, tapi kalau tak pernah lihat perbuatan maka kita dilarang menuduhnya berzina. Diharap kisa Imam Malik dan Pemandi Mayat ini dijadikan sebagai tauladan dan iktibar. Kerana itu ingatlah, apabila kita membantu menyebar sesuatu perkra buruk dalam masyarakat, negeri atau negara, yang akan kita tidak menyaksikan dan tiada ssaksi, maka tunggulah suatu hari nanti balasan yang kita terima. Walaupun peristiwa berlaku: Berhati-hati semua dan jangan terjerat dengan jarum-jarum kejahatan.
Semoga bermanfaat...!!!

Mudah-dudahan Allah selalu mempermudahkan langkah kita, di manapun dan dalam keadaan apapun kita berada. Aamiinn...

No comments

Powered by Blogger.