Tips Beli Ayam, Pilih Kaki Yang Masih Tegak Ke Atas? Ikuti Perkongsian Lelaki Ini

screen-shot-2017-01-09-at-1-03-27-pm

Perkongsian lelaki ini tentang tips membeli ayam di pasar viral dan mendapat pelbagai respon dari netizen. Menurut beliau untuk memilih ayam yang segar, perlu lihat keadaan kaki ayam tersebut. Betul ke?

Pilih yang kaki tegak

screen-shot-2017-01-09-at-1-04-04-pm
Tips pilih ayam di pasar
Abah saya kata pilih yang kaki tegak ke atas tu
Sebelum ni tak tahu. So tak perasan. Ni dah tau, baru perasan. Memang betul. Ayam lama kaki jatuh.
========
Update: 9hb Jan 2017
Tips tentang ayam tu mengikut petua abah saya je. Betul atau tak, tak pasti.
Cuma saya sendiri selama ni tak pernah terfikir tu. Masa beli ayam, selalu pergi satu kedai je. Datang, ambil, bayar, balik. Pilih pun ala kadar je. Cari yang takde lebam, takde tanda2 yang mencurigakan dll.
Tapi malam tu saya teringat petua abah. Then saya nampak ayam2 di kedai yg saya biasa pergi kaki semua dah jatuh. Kedai2 sebelah banyak yang kaki tegak.
So saya beli kat kedai sebelahlah. Then masa nak balik, saya nampak pekerja di kedai yg saya selalu beli tu tambah ayam baru.
Guess what? Memang semua kaki tegak menunjuk langit.
So untuk rakan2 FB, tips tu lebih kepada untuk kegunaan diri saya sendiri ya. Nak follow juga atau tidak, terpulang!
Janganlah percaya bulat2. Buatlah pemerhatian sendiri. Puaskan hati.
Dan janganlah kata lepas ni ayam kaki jatuh lepas ni tak laku. Bukan semua org Malaysia baca posting aaya tu pun.
Oh ya, malam kelmarin saya ke sebuah pasaraya 24 jam…..ayam2 di situ hampir semua kaki ke bawah. 3 4 ekor je kaki tegak! Kalau saya nak beli ayam, personally saya akan pilih yg kaki tegak tu.
Assalam.
Namun apa yang menarik perhatian kami ialah komen komen yang ditinggalkan netizen.

screen-shot-2017-01-09-at-1-10-44-pm screen-shot-2017-01-09-at-1-10-59-pm screen-shot-2017-01-09-at-1-11-07-pm screen-shot-2017-01-09-at-1-11-45-pm
Sumber : HT Amir

No comments

Powered by Blogger.