Pengalaman Sayu Bertemu Keluarga 'Shopping' Barang Sekolah Di Kedai Barang Terbuang

ohbulanlusuh

Lebih kurang 2 minggu lagi sesi persekolahan 2017 bakal bermula. Baki cuti sekolah yang masih ada ini digunakan sebaiknya oleh ibu bapa untuk menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.
Kami puji tindakan segelintir kedai pakaian yang menjual segala kelengkapan sekolah dengan harga yang cukup murah. Mana tidaknya sehelai baju sekolah dijual dengan harga RM2 sahaja seperti yang viral baru-baru ini.
Namun apa lah nasib mereka yang tidak berkemampuan. Ikuti kisah lelaki ini yang terjumpa sebuah keluarga ‘shopping’ barang sekolah di kedai barang lusuh.

Nak beli botol air

Semalam pi kedai barang lusuh kat taman medan. kedai feberet aku beli barang kitar semula dari tempat buang sampah utk project DIY aku…
tengah dok cari barang, masuk satu family suami isteri awal 30-an bersama dua anak dia…
sebelah aku, si kakak sulung (7 tahun camtu) dok belek botol air terpakai pelbagai jenis. seronok ja dia ‘bershopping’ aku tengok. siap try galas kat bahu macam2 jenis botol air kotor tu. tersenyum sensorang tengok cermin buruk.
si kakak tunjuk kat abah dia tunggu kat luar sambil dukung baby, aku pikir mesti abah dia marah, takkan nak beli botol air terpakai dari tempat pembuangan sampah kot?

Masih cantik tak beg ni?

tapi abah dia senyum balik, siap pilih untuk kakak. tetiba si emak bertudung, datang dari sudut lain, tunjuk satu beg sekolah lusuh berselut, tanya suami, masih cantik ke idak beg nie, bang? si emak bagi kakak try galas ke belakang. akhirnya, ceria wajah kakak, dah siap nak masuk sekolah baru. yey!
alamak. ini sebak nie.
aku keluar dari kedai barang lusuh tu. tak tahan tengok drama realiti ni lagi.
dalam keluarga lain dok sibuk buat persiapan anak menjelang buka sekolah baru, ada masih hidup bersederhana dan masih bersyukur. tetap bahagia.
semoga Allah merahmati keluarga ini, murahkan rezekinya, bahagiakan mereka. amin.
* bini aku menitik ayaq mata bila aku tunjuk family tu dok sebuk bershopping lagi…”
Sumber : Shuhaimi Zulkifli

No comments

Powered by Blogger.