Mesti Ramai Yang Tidak Tahu Apakah Maksud Sebenar Bin Binti Dan BTE Yang Selama Ini Belum Pernah Didedahkan! Sila Baca...



Ramai yang tidak faham sebenarnya maksud BTE, BIN dan BINTI itu. Ianya tiada kaitan dengan Islam pun sebenarnya.

BTE adalah singkatan untuk B=Belong, T=To dan E=Eve. Ini kerana pandangan masyarakat Barat di Eropah dulu, wanita itu adalah keturunan Eve @ Hawa iaitu isteri kepada manusia pertama Adam. Singkatan ini kemudiannya dirasakan tidak begitu sesuai dengan pandangan masyarakat di Nusantara dan kemudiannya digantikan dengan "BINTI".

BIN adalah B=Belong, I=IN N=Name (merujuk kepada nama keturunan keluarga) dan BINTI pula adalah B=Belong I=In N=Name T=To dan I=Initial (ini kerana bagi wanita mereka sekali saja dapat menggunakan nama keluarga mereka, selepas itu anak anak mereka akan menggunakan nama keluarga bagi suami mereka)

Ini adalah warisan kita dari zaman pemerintahan British dulu dan ianya tiada kaitan dengan agama Islam. Ini siapapun boleh menggunakannya TETAPI para pegawai di Jabatan Pendaftaran Negara yang tidak tahu sejarah asal usul penggunaan BIN, BINTI dan BTE itu telah mengatakan bahawa ianya menunjukkan seseorang itu penganut agama Islam. Sepatutnya tanggapan SALAH tentang perkata ini perlu diperbetulkan oleh pihak yang berkuasa.


No comments

Powered by Blogger.